نحوه کالبد شکافی کلنی زنبور عسل


پس از اینکه کندو شما مرد و از بین رفت باید چکار کنید؟ اولین کاری که باید بعد از کشف کندو مرده انجام دهید، کالبد شکافی کلنی زنبور عسل و جستجوی علائم بیماری، واروآ و هر چیز دیگری است که فکر می کنید ممکن است باعث مرگ کلنی شده باشد.

بررسی برای یافتن سرنخ هایی از کندویی که مرده بود.

توجه به اینکه در چه زمانی از سال کندو شما مرده مهم است. اگر کندو شما در طول زمستان مرده است، ممکن است در اثر تراکم، گرسنگی یا سرما مرده باشد که این امر برای کندوهای زمستانی معمولی است. بیماری نوزما آپیس نیز در فصل زمستان که زنبورها نمی توانند به طور منظم به بیرون بروند، موضوع شایعی است. اگر کندو شما در پاییز از بین رفته ، کنه واروآ می‌تواند مقصر باشد، زیرا جمعیت واروآ معمولاً در آن زمان بالاتر است.

انجام کالبد شکافی کلنی زنبور عسل مانند حل یک معما است و قبل از اینکه بتوانید تجزیه و تحلیل نهایی از اتفاقی که برای کندو رخ داده است را انجام دهید ، باید سرنخ‌های مختلفی را با هم پیدا کرد و در نظر گرفت. در اینجا چند سرنخ اساسی دیگر وجود دارد که باید به دنبال آنها باشید.

آیا کلنی ملکه دارد ، آیا تخم و لارو بدون سرپوش در حجره موجود است؟آیا نوزادان بیشتر زنبورهای نر هستند؟ آیا تعداد زیادی فنجان یا سلول ملکه اضطراری وجود دارد؟
یک کلنی بدون ملکه، بدون تخم‌ و نوزاد و همچنین بدون فنجان‌ها یا سلول‌های ملکه اضطراری ، دیگر قادر به جایگزینی ملکه نیست. اگر جسد ملکه در کندو وجود داشته و موضوع مرگ و میر زمستانی منتفی باشد و تخم یا لاروهای سر باز وجود نداشته باشد، کلنی ممکن است در اثر پیری ملکه مرده باشد. مشاهده تعداد زیاد سلول های زنبور نر ممکن است نشان دهنده پیری ملکه یا کارگران تخمگذاری باشد که در صورت عدم حضور ملکه بوجود آمده باشند.

آیا وقتی آنها را برای بررسی از سلول هایشان خارج می کنید، روی تخته پایین یا روی بچه های درپوش دار، مقدار زیادی واروآ می بینید؟
اگر چنین است، کندو شما ممکن است از فروپاشی واروآ رنج برده باشد.

نقاط قرمز رنگ واروآ هستند. اگر تعداد زیادی از اینها را روی تخته پایینی خود مشاهده کردید، کندو ممکن است در اثر هجوم واروآ مرده باشد.

آیا زنبورهایی که مرده اند ، سالم به نظر می رسند یا با شکم کوتاه و بال های از دست رفته یا کلنگ تغییر شکل داده اند؟
زنبورهای تغییر شکل یافته با شکم چاق و بال های از دست رفته یا تغییر شکل ممکن است ویروس بال تغییر شکل یافته داشته باشند که معمولاً از واروآ منتشر می شود. به تخته پایینی برای نشانه‌های واروآ ، مقداری از نوزادان درپوش دار را باز کنید تا آنها را از نظر آلودگی به واروآ بررسی کنید.

آیا زنبورهای مرده و در حال مرگ در جلوی کندو زیاد هستند؟ آیا زبان زنبورها بیرون زده است؟
زنبورهای شما ممکن است با آفت کش مسموم شده باشند. اگر می‌خواهید آنها را برای آزمایش بفرستید، تا جایی که می‌توانید زنبورهایی را جمع‌آوری کنید، ترجیحاً زنبورهایی که می‌میرند را در اسرع وقت منجمد کنید. شانه های خود را با ذخایر گرده منجمد کنید. آفت کش ها خیلی سریع از بین می روند و نمونه ها باید در اسرع وقت منجمد شوند تا یکپارچگی مواد شیمیایی حفظ شود.

آیا زنبورها پرزدار یا چرب و سیاه هستند ؟
زنبورهای چرب و سیاه ممکن است یک ویروس فلج مانند فلج مزمن زنبور عسل یا بیماری دیگری داشته باشند. ممکن است بخواهید آنها را برای آزمایش بفرستید یا از مروج زنبورستان خود کمک بخواهید.

آیا زنبورهای شما بال هایی به شکل حرف K  دارند؟
کندو شما ممکن است به بیماری آلوده شده و این آلودگی ناشی از واروا ، کنه تراشه ای تنفسی، نوزما و غیره باشد. تحقیقات بیشتری باید انجام شود.

آیا زنبورها در حالی که سرهایشان در سلول بود، دور از قاب های عسل مرده اند؟ هوا قبلا سرد بوده؟
زنبورهای شما ممکن است از گرسنگی مرده باشند. این اغلب در هوای سرد اتفاق می افتد، زمانی که کندو قادر به شکستن خوشه برای انتقال به قاب های خود نیست. این امر در کندوهای زمستانی متداول است.

آیا عسل و گرده در کندو وجود دارد؟ آیا زنبورهای مرده زیادی وجود دارد که با سرشان در سلول فرو رفته باشند ؟
اگر ذخایر کافی وجود نداشته باشد، زنبورهای شما ممکن است از گرسنگی مرده باشند. گرسنگی می تواند در تابستان نیز در صورتیکه عسلی در کندو نباشد همزمان با شکوفه دادن گل ها اتفاق بیفتد.

چند زنبور در کندو باقی مانده است؟ زنبورهای مرده داخل کندو هستند یا بیرون روی زمین مقابل کندو؟
تعداد زیادی زنبورهای مرده در خارج از کندو می تواند نشان دهنده تعدادی از عوامل از جمله گرسنگی، مسمومیت با آفت کش ها، بیماری، رطوبت و غیره باشد. تعداد زیادی زنبورهای مرده در داخل کندو نیز می تواند نشان دهنده تعدادی از موارد دیگر از جمله مرگ ومیر زمستانی، گرسنگی، آفت کش، بیماری باشد و شما باید به دنبال سرنخ های دیگری باشید. اگر به یک زنبوردار با تجربه یا مروج زنبورستان دسترسی دارید، گرفتن نظر دوم ضرری ندارد.

آیا در کندو تعداد کمی زنبور مرده وجود دارد و همچنین تعداد انگشت شماری زنبور، نوزاد و ملکه باقی مانده است؟ این کندو ممکن است دچار فروپاشی کلونی CCD یا فروپاشی واروآ شده باشد ، همچنین به دنبال علائم دیگر نیز باشید.

آیا واروآهای زیادی روی نوزادان درپوش دار یا تخته پایینی وجود دارد؟
شاید واروآ زنبورهای شما را کشته است. اگر کندوهای دیگری دارید و این کندوها در حالی که غارت نشده ، دارای ذخیره کمی از شهد و گرده هستند، ممکن است گرفتار اختلال فروپاشی کلونی CCD شده باشند.

آیا نوزادان سالم به نظر می رسند یا تغییر رنگ داده و حالت انقباض دارند؟ آیا بو میدهند ؟ لاروها به نظر آب شده هستند؟ الگوی نوزادان چگونه به نظر می رسد؟
الگوی نوزادان لکه دار در کلنی های بیمار مشاهده می شود. حیات کلنی نمی تواند ادامه یابد زیرا در این شرایط جمعیت به مرز مرگ می رسد. اگر نوزاد تغییر رنگ داده یا بو می دهد، می تواند از سرمازدگی لارو یا چیز جدی تری مانند لوک اروپایی یا آمریکایی باشد. بهتر است قبل از استفاده از این شانه ها ، با نمونه برداری آنها را برای بررسی بفرستید. اگر لوک اروپایی یا آمریکایی باشد ، شانه ها ممکن است نیاز به تابش، دور انداختن یا سوزاندن داشته باشند. بهترین کار این است که با یک مروج زنبورستان صحبت کنید تا متوجه شوید که راهکار شما برای درمان این بیماری چیست.

آیا درپوش نوزادان ، سوراخ شده و فرو رفتگی دارند؟
این می تواند نشانه واروآ یا بیماری دیگری مانند  لوک امریکایی باشد. به دنبال سرنخ های بیشتر باشید. ممکن است بخواهید زنبورهای خود را برای آزمایش بفرستید.

آیا لکه های قهوه ای یا زرد در تمام قسمت بیرونی کندو و دهانه کندو یا داخل کندو وجود دارد؟
این می تواند اسهال خونی یا نوزما باشد. ممکن است بخواهید زنبورهای خود را برای آزمایش بفرستید.



رگه های قهوه ای در ورودی کندو ممکن است به این معنی باشد که زنبورهای شما مبتلا به اسهال خونی یا نوزما هستند.

آیا زنبورهایی که می لرزند بیرون از کندو می خزند؟
زنبورهای شما ممکن است بیماری های زیادی مانند فروپاشی واروآ، چندین نوع ویروس، گرسنگی یا مسمومیت با آفت کش ها داشته باشند. ممکن است بخواهید آنها را برای آزمایش بفرستید.

اگر خلال دندان را داخل سلول قرار دهید، آیا لارو رشته می شود؟
زنبورهای شما ممکن است لوک آمریکایی داشته باشند و معمولاً از شانه ها نمی توان دوباره استفاده کرد. شانه خود را برای آزمایش بفرستید یا با یک مروج  زنبورستان، یا یک زنبوردار با تجربه تر یا در گروه های زنبورداری خود صحبت کنید. شانه ها و تجهیزات ممکن است نیاز به سوزاندن یا پرتودهی داشته باشند تا اسپورهای این بیماری را از بین ببرند و از ابتلای آن به سایر کلنی های زنبور عسل جلوگیری کنند.

آیا زنبورهای زیادی با سر در سلول های دور از قاب های ذخیره عسل هستند؟ کندو شما در زمستان مرده یا تابستان؟
زنبورهای شما ممکن است از گرسنگی مرده باشند، که در کندوهای زمستانی رایج است.

آیا کندو خیس به نظر می رسد، آیا رطوبت زیادی در کندو وجود دارد؟ آیا در کندو کپک وجود دارد؟
تراکم جمعیت ممکن است زنبورهای شما را کشته باشد. زنبورهای مرطوب و سرد زنبورهای مرده هستند. سعی کنید کلنی های خود را بهتر تهویه کنید تا گردش هوا بیشتر شود. بررسی کنید که تجهیزات سالم هستند و آب نمی تواند وارد کندو شود. کپک را در کندو بررسی کنید، اینها همچنین ممکن است نشانگر این مهم باشند که کندو شما به تهویه بیشتری نیاز دارد.

؛؛ در اینجا مطالب خوبی وجود دارد که انواع مختلف بیماری‌های زنبور عسل را نشان می‌دهد ، بنابراین شما مرجعی برای اینکه به دنبال چه چیزی باشید و چگونه کندو خود را تشخیص دهید، را خواهید دید. اگر تازه وارد زنبورداری شده اید، به شدت توصیه می کنم از یک مروج زنبورستان یا یک زنبوردار باتجربه تر برای تعیین اینکه چه اتفاقی برای کندو شما آمده کمک بخواهید.

اغلب اوقات وقتی کندویی ضعیف می شود، از آتجای که کندو قادر به مراقبت از خود نیست ، علائم مختلف زیادی را خود بروز می دهد. در این موقعیت، تشخیص اینکه علت مرگ واقعی چه بوده می تواند گیج کننده باشد. اگر کندو شما آلوده به پروانه مومی یا زنبور است، اینها انگل های فرصت طلبی هستند و معمولا از کندوهای که ضعیف شده اند استفاده می کنند و کندوهای قوی معمولا می توانند آنها را دور نگه دارند. حتی اگر این آفات را ببینید، به احتمال زیاد نمی تواند علت مرگ کلنی های شما باشد.

اگر روی زنبورها یا شانه های خود کپک پیدا کردید، به این معنی است که زنبورها برای مدتی مرده اند و قادر به مراقبت از کندو نبوده اند ولی به این معنا نیست که کپک باعث کشته شدن کندو شما شده است. با این حال ممکن است سرنخی باشد که این کندو احتمالا در اثر تراکم بیش از حد کشته شده باشد و باید سعی کنید تهویه بیشتری برای کندو ایجاد کنید.

اگه مشاهده کردید که زنبورها کپک زده اند به این دلیل نیست که کپک آنها را از بین برده است بلکه به این دلیل است که مدت زمانی از مرگ آنها گذشته است.

اگر فکر می‌کنید که در شانه‌ها یا زنبورها بیماری وجود دارد، یا فکر می‌کنید که زنبورهای شما ممکن است از کنه واروا تلف شده باشند، می‌توانید نمونه‌ای را به آزمایشگاه زنبور عسل در Beltsville، Md  ارسال کنید تا این مورد را آزمایش کند. این آزمایش برای ساکنان ایالات متحده رایگان است و چند هفته طول می کشد تا نتایج را بازگردانید. این آزمایشگاه برای ویروس‌ها یا آفت‌کش‌ها کاری انجام نمی هد و بین سویه‌های نوزما تمایز قائل نمی‌شود، فقط میتواند بطور کلی خود بیماری نوزما را شناسایی می‌کند. اگر می‌خواهید از شانه‌های خود در کلنی دیگری استفاده کنید، بدون اینکه نگران آلوده شدن آنها به بیماری مسری زنبور عسل باشند، آماده‌سازی و ارسال نمونه فقط چند دقیقه طول می‌کشد.

ارائه دهنده : Anita Deeley در BeverlyBees.com.